غیر طبیعی بودن تغییرپذیری ضربان قلب با خطر ابتلا به دیابت مرتبط است

22 آوریل 2020- به تغییرات سیگنال قلبی که در دو ضربان متوالی مشاهده می‌شود " تغییرپذیری ضربان قلب یاHeart Rate Variability " می‌گویند. تغییرات کوتاه مدت و بلند مدت در ضربان قلب بازتابی از عملکرد سیستم عصبی اتونوم می‌باشد، به طوری که یکی از شاخص‌های سلامت انسان، افزایش و یا کاهش تغییر پذیری ضربان قلب((HRV  است. براساس مطالعه ای که بصورت آنلاین در Diabetes Care منتشر گردید، در بزرگسالان جوان آسیایی، تغییرپذیری ضربان قلب غیر طبیعی  ممکن است با خطر ابتلا به دیابت مرتبط باشد.

دکتر Da Young Lee، از دانشگاه Sungkyunkwan در سئول، و همکارانش ارتباط HRV تغییر یافته را با خطر ابتلا به دیابت بررسی کردند. آنها 54.075 بزرگسال را که به دیابت مبتلا نبودند و بین سال های 2011 و 2014، در چک آپ های بهداشتی، HRV سه دقیقه ای آنها اندازه گیری شده بود تا سال 2017، تحت نظارت قرار دادند.

محققان دریافتند که در طی دوره ی پیگیری، در 1369 نفر از این افراد، دیابت تشخیص داده شده است. در گروه مبتلا به دیابت، متغیرهای دامنه ی زمان و فرکانس پایین تر بودند، به استثنای کسانی که دارای normalized low-frequency (LF) powerو normalized the LF-to-high frequency (HF) ratio بودند. با افزایش انحراف معیار فواصل RR وnormalized HF tertiles  ، خطر ابتلا به دیابت کاهش می یافت(نسبت خطر از tertile 3 به ترتیب: 0.81 ، 0.76 و ، 0.78)، در حالی که خطر ابتلا به دیابت در مواردی که ضربان قلب افراد، دارای normalized LF  وnormalized LF/HF ratios  بود (HRs of tertile 3: 1.41, 1.32, and 1.31, respectively)،بعد از در نظر گرفتن، سن، شاخص توده بدنی، استعمال سیگار، نوشیدن الکل، فشار خون سیستولیک، سطح لیپیدها، پروتئین واکنشی C و ارزیابی مدل هوموستاتیک از مقاومت به انسولین، افزایش یافته بود.

نویسندگان اظهار داشتند که HRVغیر طبیعی، به ویژه کاهش فعالیت vagalو انحراف در sympathovagal imbalance to sympathetic activity، ممکن است پیش از ابتلای فرد به بیماری دیابت اتفاق افتد و نشانه ای برای پیش بینی ابتلای فرد به دیابت در آینده باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-heart-variability-incident-diabetes.html